تفاوت بین بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (PPC) در این است که SEO بر دریافت ترافیک از جستجوی ارگانیک متمرکز است، در حالی که PPC بر دریافت ترافیک از جستجوی پولی، اجتماعی و نمایش تمرکز دارد.
در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چگونه تصمیم بگیرید کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است.
مانند همه چیز در بازاریابی، اگر یک پاسخ ساده برای سوال SEO در مقابل PPC وجود داشته باشد، عالی خواهد بود.
متأسفانه، علیرغم وسوسه انسان برای ساده کردن این به یک پاسخ دودویی، پاسخ پیچیده است.
سئو به صفحات وب شما کمک می کند تا با بهبود کیفیت و ارتباط محتوا در وب سایت شما، در نتایج جستجوی بدون پرداخت رتبه بالاتری کسب کنند. این دید بهبودیافته بدون هزینه های گران قیمت هر کلیک PPC انجام می شود.
تبلیغات PPC تبلیغات آنلاین پولی هستند که توسط لیزرهای جمعیتی و کلمات کلیدی هدف قرار می گیرند تا در زمان مناسب در مقابل افراد مناسب قرار گیرند.
به طور معمول، تبلیغات PPC در موقعیتهای بسیار برجسته در نتایج جستجو نشان داده میشوند و اکثر کلیکها را برای عبارات بسیار تجاری بالا میبرند.
این مقاله یک نمای کلی از چشمانداز جستجو و دو تاکتیک کلیدی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) ارائه میکند، به علاوه پنج سؤال ساده که میتوانید از خود بپرسید تا مشخص کنید تلاشهایتان کجا باید خرج شود.
به طور خلاصه، SEO مخفف "بهینه سازی موتور جستجو" است و فرآیند بهبود وب سایت شما برای افزایش دید آن در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو است.
PPC یا پرداخت به ازای کلیک، تبلیغاتی هستند که در صفحه نتایج جستجو (معمولاً در موقعیت های برتر) ظاهر می شوند.
نکته کلیدی برای تصمیم گیری SEO در مقابل PPC، درک ساختار صفحات نتیجه موتور جستجو (SERP) برای کلمات کلیدی است که برای شما مهم هستند.
در حالی که نتایج جستجو زمانی فقط «10 پیوند آبی» بود، موتورهای جستجوی مدرن مجموعهای از ویژگیهای صفحه را ارائه میکنند که همگی برای ارائه پاسخهای جامع و ابزارهایی برای بررسی بیشتر موضوع طراحی شدهاند.
ویژگی های SERP های مدرن:
تبلیغات
پانل های دانش
قطعه های ویژه
نقشه ها.
تصاویر.
ویدیوها
خبرهای برتر (اخبار).
مردم همچنین می پرسند.
چرخ فلک ها
لیست های ارگانیک
ابزارهای جستجو (جستجوهای مرتبط و غیره)
و تبلیغات بیشتر
نتایج جستجو پیچیده و متنوع هستند و هر یک از این زمینه ها فرصتی را برای بازاریابان جست و جوی مشتاق فراهم می کند.
اکنون ما چشم انداز جستجو را درک می کنیم، می توانیم مزایای نسبی SEO و PPC و نحوه اعمال آنها در موقعیت شما را بررسی کنیم.
چگونه می توانید از سئو بهره مند شوید؟ فهرستهای ارگانیک چه تفاوتی با فهرستهای پولی دارند که بالای فهرستهای ارگانیک قرار دارند؟
دیده شدن در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی هدفمند شما باعث آگاهی از کسب و کار شما می شود.
مشاهده در مورد عبارات جستجوی تجاری و پرس و جوهای اطلاعاتی مرتبط با حوزه کسب و کار شما می تواند یک مزیت مثبت برای برندسازی داشته باشد.
در حین انجام تحقیقاتی که منجر به خرید می شود، نام تجاری شما می تواند توسط جستجوگرانی که سؤال می پرسند، مرتبط شود و به آن اعتماد کنند.
بازگشت سایت شما به نتایج ارگانیک می تواند بر اعتبار درک شده شما نزد مخاطبانی که به دنبال خدمات شما هستند تأثیر بگذارد.
بسیاری از کاربران تبلیغات را نادیده می گیرند و به نتایج ارگانیک بیشتر اعتماد می کنند، به ویژه در مرحله تحقیق خرید. قابل مشاهده بودن به کسب و کار شما مهر تایید بسیار مهمی می دهد.
همانطور که در بررسی خود از چشم انداز جستجو پوشش دادیم، نتایج جستجوی ارگانیک بسیار متنوع و همه کاره هستند.
به این ترتیب، طیف وسیعی از فرصتها برای ارائه کسبوکارتان به مشتریان احتمالیتان در حین تحقیق درباره خرید وجود دارد.
نتایج جستجو شامل بررسیهایی از چندین منبع میشود و وجود سیگنالهای بررسی و شهرت قوی باعث افزایش بیشتر سیگنالهای اعتماد میشود.
افزایش ترافیک وب سایت به شما فرصت های بیشتری برای تعامل و آموزش مشتریان بالقوه می دهد که چرا از شما خرید می کنند.
ترافیک از جستجوی ارگانیک رایگان است - به نوعی. توسعه این قابلیت به زمان و تلاش (پول) نیاز دارد، اما هیچ هزینه مستقیمی برای هر نمایش یا کلیک وجود ندارد.
از آنجایی که کلیکهای پولی همچنان گرانتر میشوند، سئوی هوشمند میتواند بازگشت سرمایه بهتری نسبت به کلیکهای پولی ایجاد کند.
در حالی که سئو نه ارزان است و نه آسان، به طور کلی مقرون به صرفه تر از سایر تاکتیک های بازاریابی برای ارائه آگاهی از برند و ترافیک مرتبط به وب سایت شما خواهد بود.
برخلاف PPC، وقتی پرداخت را متوقف می کنید، ترافیک ارگانیک خشک نمی شود. به این ترتیب، تلاش برای توسعه ترافیک ارگانیک می تواند یک کسب و کار را در زمانی که بودجه بازاریابی محدود است حفظ کند.
همه کلمات کلیدی یکسان تبدیل نمیشوند و سئو میتواند به شما کمک کند تا کاربران را زودتر در چرخه خرید بدون پرداخت هزینه برای کلیکهای نرخ تبدیل پایین، هدف قرار دهید.
هر روز تعداد زیادی درخواست جدید وجود دارد که برای به حداکثر رساندن دامنه، به دید ارگانیک قوی نیاز دارید. شما نمی خواهید برای انواع کلیک ها هزینه ای بپردازید یا هر قسمت از محتوای وب سایت خود را تبلیغ کنید.
مشاهده در جستجوی ارگانیک سریع یا آسان نیست - که یک چیز خوب و بد است.
هنگامی که خود را در نتایج ارگانیک تثبیت کردید، رقبای شما نمی توانند به سادگی راه خود را بخرند (با فرض اینکه کارها را به روش درست انجام داده اید).
اگر آنها بر جستجوی پولی تکیه کنند، این می تواند یک مزیت استراتژیک نسبت به رقبا ایجاد کند.
با پلتفرم های مدرن CMS، سئو ساده می شود و اغلب می توانید 80 درصد از نتایج ممکن سئو را تنها با 20 درصد کار ایجاد کنید.
سئو مزایای زیادی دارد، اما بدون چالش نیست.
نتایج جستجو می تواند با چندین نوع نتیجه بسیار شلوغ باشد.
تبلیغات در بالای نتایج جستجو غالب است.
بسیاری از نتایج جستجو تحت سلطه تایتان ها (آمازون، eBay و غیره) هستند.
نتایج محلی را می توان بیش از حد موضعی کرد و در نتیجه شعاع آلی ضعیفی ایجاد کرد.
تولید محتوا برای کسب و کارهای کوچکتر مشکل است.
تاکتیکهایی مانند لینکسازی دشوار هستند و با اطلاعات بد آنلاین پوشانده شدهاند.
تغییرات الگوریتم می تواند آشفتگی و تغییرات غیرمنتظره ایجاد کند.
اطلاعات بد زیادی وجود دارد که می تواند وقت شما را تلف کند.
یکی از مشکلات کلیدی سئو این است که صرف زمان و تلاش زیادی برای کارهای سئو که کمکی به سئو می کنند بسیار آسان است.
پست های وبلاگی که هرگز رتبه بندی نمی شوند، توضیحات متا که اهمیتی ندارند، سئوی فنی – این لیست ادامه دارد.
ابزارهای سئو، که قرار است به حل این مشکل کمک کنند، تمایل دارند اوضاع را بدتر کنند و لیست های بی پایانی از وظایف سئو را ایجاد کنند که اساساً فقط مشغول کار هستند.
این ابزارها کاربرد دارند، اما نیاز به تجربه دارند تا بدانند چه کاری باید انجام شود و چه چیزی می تواند نادیده گرفته شود.
اگرچه SEO بسیار ارزشمند است، اما پیاده سازی آن می تواند دشوار و بسیار رقابتی باشد.
مهم است که اهداف و اندازه گیری های واقع بینانه را ایجاد کنید و آنها را در استراتژی سئو و برنامه عمل خود به تفصیل بیان کنید.
جستجوی پولی چه تفاوتی با جستجوی ارگانیک دارد؟ اگر سئو ترافیک رایگان فراهم می کند، چرا یک کسب و کار باید جستجوی پولی را در نظر بگیرد؟
PPC روشی با هدف لیزری برای قرار گرفتن در مقابل مشتریان بالقوه ارائه می دهد.
تبلیغات را می توان با کلمات کلیدی جستجو، زمان روز، روز هفته، جغرافیا، زبان، دستگاه و مخاطبان بر اساس بازدیدهای قبلی هدف قرار داد. در مقایسه، ترافیک ارگانیک بسیار پراکنده تر است.
در حالی که توسعه دید ارگانیک می تواند زمان بر باشد، یک کمپین PPC می تواند در چند روز ایجاد شود و در هفته ها افزایش یابد. هیچ راهی سریعتر از تبلیغات پولی در موتورهای جستوجو برای حضور مشتریان در هنگام خرید، وجود ندارد.
جستجوی پولی بر محتوای بالای صفحه غالب است.
معمولاً با چهار آگهی در دسکتاپ و سه آگهی در تلفن همراه، کاربر همیشه تبلیغات جستجوی پولی را مشاهده می کند، حتی اگر بخواهد از آنها عبور کند.
تبلیغات PPC فقط همین هستند: تبلیغات. شما کنترل دقیق تری دارید و فضای بیشتری برای ارسال پیام های بازاریابی خود دارید.
تماسها، مکانها، لینکهای سایت، قیمتگذاری و امتیازات (Callouts) تنها برخی از گزینههای ایجاد تبلیغاتی هستند که بر صفحه غالب هستند.
تبلیغات جستجوی پاسخگوی گوگل دارای 15 عنوان و چهار توضیح است که بیش از 30000 تغییر را با تست تقسیم داخلی ارائه می کند. این تضمین می کند که تبلیغات شما برای کمک به ایجاد کلیک سفارشی شده است.
در جایی که شما محصولی را می فروشید، Google گزینه تبلیغات خرید بصری (آگهی های فهرست محصولات یا PLA) را ارائه می دهد که می تواند به کاربر کمک کند تا ببیند روی چه چیزی کلیک می کند.
اجرای تبلیغات جست و جوی پولی باعث می شود توسط افراد مناسب دیده شوید. حتی اگر آنها پیش از کلیک کردن بر روی سایت شما از این کار عقب نشینی کنند و یک جستجوی برند انجام دهند، این دیده شدن به بازاریابی شما سود می بخشد.
در حالی که PPC هزینه بر است، امکان کنترل بودجه را فراهم می کند. تعیین کنید که چقدر مایلید در روز هزینه کنید (به طور ایده آل با ایده های اولیه و ایده آل بازده) و آن حد ثابت را تعیین کنید.
سرعت چابکی را فراهم می کند. آیا می خواهید یک محصول جدید را تست کنید؟ یک پیام بازاریابی جدید؟
با اجرای یک کمپین تبلیغاتی کوتاه PPC می توانید بازخورد سریعی در مورد راه اندازی محصول جدید (یا حداقل محصول قابل دوام) دریافت کنید.
جایی که ارگانیک تا حد زیادی داده های کلمه کلیدی را به نام حریم خصوصی پنهان می کند، چنین محدودیتی در جستجوی پولی وجود ندارد.
با ادغام با نرم افزارهای تحلیلی (مانند گوگل آنالیتیکس)، می توانیم تعیین کنیم که چه کلمات کلیدی و با چه درصد و هزینه ای تبدیل می شوند.
این هوشمندی می تواند مستقیماً به سئو وارد شود و به همه تبلیغات دیگر برای بهبود نتایج در سراسر صفحه اطلاع دهد.
به راحتی تبلیغات آزمایشی، صفحات فرود و حتی دکمه های فراخوان را تقسیم کنید تا تعیین کنید بهترین نتایج در کجا قرار دارند.
باز هم، این اطلاعات را می توان به تمام تلاش های بازاریابی دیجیتال (و سنتی) دیگر بازخورد داد.
علیرغم رقابت، جستجوی پولی معمولاً مانند ارگانیک دچار آشفتگی نمی شود.
تغییراتی وجود دارد، اما تأثیر بسیار کمتری دارند و راحتتر مدیریت میشوند.
استفاده دقیق از انواع تطابق و تجزیه و تحلیل گزارشهای عبارت جستجو باعث حذف جستجوهای ناخواسته و افزایش بازگشت سرمایه در طول زمان میشود.
علیرغم آنچه بسیاری از تبلیغکنندگان معتقدند، یک حساب PPC که به خوبی راهاندازی و مدیریت میشود، میتواند راهی کمهزینه برای ایجاد سرنخ برای کسبوکار شما باشد.
اگر یک کسبوکار محلی هستید که منطقه جغرافیایی کوچک و مجموعهای از کلمات کلیدی کوچک را هدف قرار میدهید، ممکن است متوجه شوید که میتوانید بیش از اندازه کافی سرنخ ایجاد کنید، بدون اینکه به بانک آسیب بزنید.
علاوه بر این، با گذشت زمان، حسابها را میتوان برای کاهش هزینهها و افزایش بازده بیشتر بهینه کرد.
به وضوح مزایای زیادی برای PPC وجود دارد. با این حال، برخی از دام ها نیز وجود دارد که تبلیغ کنندگان باید مراقب آنها باشند.
PPC می تواند گران باشد.
PPC می تواند برای شرایط تجاری بسیار رقابتی باشد.
PPC نیاز به سرمایه گذاری مداوم دارد. خرج نکنید و ترافیک خشک شود
استراتژیک آسان برای کپی کردن.
شروع آسان، تسلط بر آن دشوار است.
اشتباه رایجی وجود دارد که بسیاری از مشاغل محلی مرتکب می شوند، و آن این است که تصور می کنند وقتی کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو می کنند، چیزی است که همه می بینند.
مهم است که نتایج خود را از مکانهای مختلف ردیابی کنید زیرا تبلیغات، بسته محلی و نتایج ارگانیک (معمولاً محلی) متفاوت است.
آنچه ما در اینجا توصیه می کنیم این است که یا گزارش های رتبه بندی دستی را از مکان های مختلف انجام دهید یا در حالت ایده آل، از ابزار ردیابی رتبه استفاده کنید که رتبه های شما را در نقاط مختلف جغرافیایی که پوشش می دهید به شما نشان می دهد.
توجه: ممکن است ببینید که نتایج شما در فاصله معینی از موقعیت مکانی شما قوی است اما در فاصله دورتر از موقعیت مکانی شما کاهش می یابد. گاهی اوقات، یک رویکرد ترکیبی SEO و PPC می تواند مفید باشد.
این یک سؤال مهم است و از کجا شروع می کنیم که برخی از این سؤالات متقاطع را ببینیم.
اگر یک کسب و کار کوچک هستید که به یک منطقه محلی خدمات می دهد و به یک یا دو سرنخ خوب در هفته نیاز دارید، سئو ممکن است بیش از آنچه نیاز دارید به شما بدهد.
ما به صدها کسبوکار کوچک که در این دسته قرار میگیرند کمک کردهایم، و به محض اینکه SEO در آن شمارهگیری شد، هرگز یک پنی را برای PPC خرج نمیکنند.
اگر یک تجارت بزرگتر هستید، تیم های متعددی دارید و به یک شهر یا منطقه جغرافیایی بزرگ خدمات می دهید، ممکن است به پوشش PPC در کنار سئو نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که کار کافی ایجاد می کنید.
تفاوت مهم بین SEO و PPC این است که شما می توانید سئو را خودتان یا در داخل کسب و کار خود بدون هیچ هزینه واقعی انجام دهید.
تمام اطلاعاتی که شما نیاز دارید برای بهبود دید شما وجود دارد.
زمان پول است. بنابراین، اگر تیم بزرگتری دارید که برای شما هزینه دارد، خرج کردن پول برای تولید سرنخ به سرعت منطقی است.
اینجاست که باید مزایا و معایبی را که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم در نظر بگیریم، زیرا بهبود سئو ممکن است مدتی طول بکشد، در حالی که PPC تقریباً فوری است.
مهم است که تعیین کنید چه چیزی برای موقعیت و اهداف کاملاً منحصر به فرد شما مناسب است و به آن جهت متمایل شوید.
امیدواریم ببینید که پاسخ دادن به این سوال به صورت کلی غیرممکن است. شما واقعاً باید همه متغیرها را در نظر بگیرید.
یک کسب و کار بیش از حد محلی با رقابت کم و نیاز به تنها چند سرنخ در هفته، احتمالاً می تواند با کمی هزینه یا سئوی ( DIY(do it yourself ، دید خوبی در نتایج جستجوی محلی و ارگانیک ایجاد کند.
یک فروشگاه تجارت الکترونیک جدید که با صفحهای از نتایج آمازون، eBay و دیگر فروشگاههای بزرگ و خردهفروشان آنلاین رقابت میکند، احتمالاً در جستجوی ارگانیک (حداقل در کوتاهمدت) با مشکل مواجه خواهد شد.
آیا اکنون به سرنخ نیاز دارید؟ آیا به بازی طولانی نگاه می کنید؟ آیا در راه اعتبار وب سایت چیز زیادی دارید؟ رقابت در جستجوی ارگانیک چگونه است؟ هزینه هر کلیک در جستجوی پولی چقدر است؟
یک استراتژی بازاریابی دیجیتال واضح و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در تصمیم گیری SEO یا PPC ضروری است.
در بیشتر موارد، رویکرد صحیح سئو یا PPC نخواهد بود. این یک استراتژی جامع SEM خواهد بود که هر دو را ترکیب می کند.
SEO و PPC زمانی بهترین عملکرد را دارند که از نظر استراتژیک برای کار با هم هماهنگ باشند.
یک رویکرد ترکیبی معمولاً نتایج کلی را بیشتر از بخشهای آن به ارمغان میآورد.
داده های کلید واژه و تبدیل از PPC را می توان به جستجوی ارگانیک (SEO) وارد کرد.
مناطق جغرافیایی با پوشش سئو ضعیف تر را می توان توسط PPC پوشش داد.
حجم کل ترافیک را می توان با هدف قرار دادن کلیک های پولی و ارگانیک برای کلمات کلیدی با عملکرد بالا افزایش داد.
کلمات کلیدی پر هزینه، با حجم بالا یا تبدیل کم (و در عین حال مهم) را می توان از PPC به جستجوی ارگانیک منتقل کرد.
تست A/B کپی آگهی و صفحات فرود می تواند به فهرست ارگانیک و صفحات فرود شما وارد شود.
بازاریابی مجدد به شما این امکان را می دهد که پس از یک تماس اولیه از طریق جستجوی ارگانیک در مقابل بازدیدکنندگان بمانید و پیام های مربوط به تعامل آنها با سایت خود را سفارشی کنید.
قبل از متعهد شدن به استراتژی های طولانی مدت سئو، استراتژی کلمه کلیدی خود را در PPC آزمایش کنید.
کاربران را در تمام مراحل سفر مشتری، از تحقیق گرفته تا مقایسه تا خرید با کلمات کلیدی تجاری، هدف قرار دهید.
با داشتن دید ارگانیک و پولی قوی اعتماد و آگاهی را افزایش دهید.
یک استراتژی جستجوی یکپارچه که به SEO و PPC نگاه می کند، رویکرد بهینه است.
ما اغلب ممکن است با PPC سنگین در حالی که ارگانیک ساخته شده است شروع کنیم و سپس کمی آن را شماره گیری کنیم. از طرف دیگر، PPC ممکن است مهره ای بر روی کیک فروش باشد که با ترافیک SEO راه اندازی شده است.
اینکه چه چیزی درست است همیشه به موقعیت و اهداف شما بستگی دارد، اما طرز فکر هوشمندانه این است که چگونه می توان این دو غول بازاریابی مدرن را با هم کار کرد.