بازاریابی دیجیتال چیست?

دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟ این دقیقاً همان چیزی است که من قصد دارم امروز در مورد آن صحبت کنم. من همه چیزهایی را که برای شروع بازاریابی دیجیتال باید بدانید را پوشش خواهم داد، اما ابتدا، بیایید در مورد اینکه چرا برای کسب و کار شما بسیار ضروری است بحث کنیم.

چشم انداز پرسرعت بازاریابی دیجیتال امروزی به سرعت در حال رشد و تکامل است. پیش‌بینی می‌شود این بخش تا سال 2026 به 786 میلیارد دلار برسد. به این ترتیب، استراتژی‌های بازاریابی سنتی دیگر همان وزن سابق را ندارند. مردم بیش از هر زمان دیگری از اینترنت استفاده می کنند و فرصت های زیادی را برای کسب و کارها فراهم می کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

دیجیتال مارکتینگ به چیزی بیش از یک روند تبدیل شده است. اکنون برای کسب و کارها در هر اندازه ای لازم است تا در بازار رقابتی آنلاین رشد کنند.

تصور کنید که با یک کمپین به یک مخاطب جهانی دست پیدا کنید، با مشتریان بالقوه در زمان واقعی درگیر شوید، و تبدیل‌هایی را که قبلاً هرگز انجام نداده‌اید افزایش دهید. با یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی، می توانید!

نکات کلیدی بازاریابی دیجیتال:

بازاریابی دیجیتال محصولات و خدمات را از طریق کانال هایی مانند وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه و پلتفرم های رسانه های اجتماعی تبلیغ می کند.

استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف خود دست یابند، با آنها درگیر شوند و در نهایت آنها را به مشتری تبدیل کنند.

نمونه هایی از بازاریابی دیجیتال عبارتند از SEO، PPC، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، و استفاده از رسانه های آفلاین سنتی برای تبلیغات.

بازاریابی دیجیتال آفلاین شامل تبلیغات خارج از خانه، بازاریابی تلویزیونی و بازاریابی رادیویی است.

ترکیب بازاریابی دیجیتال آنلاین و آفلاین برای هر استراتژی جامعی حیاتی است.

مخارج جهانی تبلیغات دیجیتال در مسیر رسیدن به 835 میلیارد دلار تا سال 2026 است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

این روزها اغلب این عبارت را می شنوید، اما بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی آنلاین نیز می گویند، به تمام تلاش های بازاریابی که در اینترنت انجام می شود اشاره دارد.

به زبان ساده، این روشی برای تبلیغ آنلاین کسب و کار شما با استفاده از کانال های دیجیتال است. ممکن است سئو، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، راه اندازی یک صفحه فرود یا وب سایت، استفاده از برنامه های تلفن همراه یا ایجاد تبلیغات آنلاین برای دستیابی به مشتریان باشد. این اصطلاح شامل بازاریابی با استفاده از دستگاه های دیجیتال مانند تلویزیون یا رادیو نیز می شود.

بازاریابی دیجیتال موثر، برند شما را در مقابل مخاطبان آنلاین قرار می‌دهد و دید را برای افزایش تعامل، کلیک‌ها و تبدیل‌ها افزایش می‌دهد.

بازاریابی دیجیتال چگونه کار می کند:

بازاریابی طیف وسیعی از تکنیک ها و رسانه ها را در بر می گیرد که شرکت ها می توانند از آنها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به مصرف کنندگان بالقوه و بهبود سهم بازار خود استفاده کنند. برای موفقیت، به ترکیبی از تبلیغات و آگاهی در فروش نیاز دارد. بازاریابان حرفه ای این وظایف را یا به صورت داخلی در شرکت های منفرد و یا به صورت خارجی در شرکت های بازاریابی انجام می دهند که ممکن است به مشتریان مختلفی خدمت کنند.

نمونه هایی از بازاریابی دیجیتال آنلاین عبارتند از:

بهینه سازی موتور جستجو (SEO): بهینه سازی وب سایت برای بهبود دید و رتبه آن در موتورهای جستجو مانند گوگل.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC): پرداخت هزینه برای نمایش تبلیغات در صفحات نتایج موتورهای جستجو یا پلتفرم های رسانه های اجتماعی.

بازاریابی رسانه های اجتماعی: ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام برای افزایش آگاهی از برند و تعامل.

بازاریابی محتوا: ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند، مانند پست های وبلاگ، کتاب های الکترونیکی یا ویدئوها، در نتیجه جذب و حفظ مخاطب خاص.

استفاده از رسانه آفلاین سنتی برای تبلیغات: استفاده از بازاریابی رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات بیلبورد، رویدادهای چاپی و حضوری.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی دیجیتال:

بازاریابان دیجیتال مانند بازاریابان سنتی از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده می کنند. KPI ها به آنها اجازه می دهند عملکرد بلندمدت ابتکارات بازاریابی خود را اندازه گیری کنند و آن ها را با تلاش های رقبای خود مقایسه کنند.

موارد زیر برخی از رایج‌ترین KPI هایی هستند که بازاریابان می‌توانند از آنها برای سنجش میزان عملکردشان استفاده کنند:

نرخ کلیک: این KPI معمولاً برای اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات آنلاین، با شمارش تعداد افرادی که روی یک تبلیغ خاص کلیک کرده‌اند به عنوان درصدی از همه افرادی که ممکن است آن را دیده باشند، استفاده می‌شود.

نرخ تبدیل: نرخ تبدیل حتی از نرخ کلیک فراتر می رود تا درصد افرادی را که اقدام مورد نظر خود را انجام داده اند، مانند خرید، با کل مخاطبانی که یک تبلیغ یا تبلیغ خاص به آنها رسیده است، مقایسه کند.

ترافیک رسانه های اجتماعی: این تعداد افراد با نمایه های رسانه های اجتماعی یک شرکت تعامل دارند. این شامل لایک، دنبال کردن، بازدید، اشتراک‌گذاری و/یا سایر اقدامات قابل اندازه‌گیری است.

ترافیک وب سایت: این معیار تعداد افرادی که از وب سایت یک شرکت در یک بازه زمانی معین بازدید می کنند را ردیابی می کند. در میان کاربردهای دیگر، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا در مورد تاثیرگذاری تلاش‌های بازاریابی آنها در هدایت مصرف‌کنندگان به سایتشان قضاوت کنند.

گزارش دیگری توسط Expert Market Research نشان می دهد که بخش بازاریابی دیجیتال ایالات متحده در سال 2023 به 363 میلیارد دلار رسیده است.

شما می توانید بازاریابی دیجیتال را به صورت آنلاین و آفلاین انجام دهید، و استفاده از ترکیبی از آن برای هر استراتژی جامعی حیاتی است. این تکنیک‌ها و استراتژی‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا به طور موثر به مخاطبان مورد نظر خود دست یابند، فعالانه با آنها درگیر شوند و آنها را با موفقیت به مشتریان وفادار تبدیل کنند.

تبلیغات خارج از خانه: این شامل استفاده از بیلبوردها، تبلیغات حمل و نقل، یا انواع دیگر رسانه های بصری برای تبلیغ برند یا محصول شما است. این می تواند یک راه عالی برای دستیابی به مخاطبان گسترده و ایجاد یک تاثیر بصری قوی باشد.

بازاریابی تلویزیونی: جایی که محصولات خود را از طریق تبلیغات، تبلیغات اطلاعاتی یا حتی تظاهرات تبلیغ می کنید.

بازاریابی رادیویی: تریلرها و تبلیغاتی که محصول شما را برای شنوندگان تبلیغ می کنند.

چالش های دیجیتال مارکتینگ:

دنیای دیجیتال چالش های ویژه ای را برای بازاریابان ایجاد می کند. به عنوان مثال، کانال های دیجیتال به سرعت گسترش می یابند، و بازاریابان باید از آنها پیروی کنند و نحوه استفاده موثر از آنها را بیابند. بازاریابان همچنین می توانند تجزیه و تحلیل و استفاده موثر از حجم عظیمی از داده هایی را که می توانند از طریق این پلتفرم ها به دست آورند، چالش برانگیز بدانند.

شاید مهم‌تر از همه، مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای غرق تبلیغات دیجیتال و سایر عوامل حواس‌پرتی می‌شوند و جلب توجه آن‌ها را بیش از پیش دشوارتر می‌کند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که به طور انحصاری بازاریابی برای مصرف کنندگان یا کسب و کارها از طریق کانال های دیجیتال انجام می دهد. این شامل ایجاد و راه اندازی کمپین هایی برای مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، ویدیوها و وب سایت های سفارشی و سایر ابزارها می شود.

سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تکنیک های مختلفی را توصیف می کند که شرکت ها در تلاش برای افزایش ترافیک وب سایت خود و بالا بردن جایگاه آن در نتایج جستجو استفاده می کنند. هر چه یک سایت در صفحه نتایج جستجو بالاتر ظاهر شود، احتمال اینکه مصرف کنندگان آن را ببینند و بالقوه برای بازدید از آن کلیک کنند، بیشتر می شود.

aa

بازاریابی اینترنتی چیست؟

از نظر فنی، بازاریابی اینترنتی بازاریابی است که صرفاً در اینترنت انجام می شود. به این ترتیب، زیرمجموعه ای از بازاریابی دیجیتال است که می تواند از انواع مختلفی از پلتفرم های دیجیتال از جمله اینترنت برای دستیابی به مخاطبان مورد نظر خود استفاده کند.

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است:

چندی پیش شرکت ها  صدها میلیون دلار برای تبلیغات بیلبورد خرج می کردند، اما زمان تغییر کرده است.

امروزه بیشتر شرکت ها به سمت بازاریابی آنلاین (دیجیتال) رفته اند. این به این دلیل است که گوگل و فیس بوک درآمد بیشتری نسبت به شرکت های رسانه سنتی دارند. سپس، استفاده از دستگاه های تلفن همراه وجود دارد.

این روزها تقریباً می توانید به هر جایی بروید. فرقی نمی‌کند در خواربارفروشی، رستوران یا حتی سینما باشید، آن‌ها یک چیز مشترک دارند: افراد زیادی را می‌بینید که چشمانشان عملاً به تلفن‌هایشان چسبیده است.

تبلیغات تلفنی مانند مینی بیلبوردهایی هستند که هر زمان که چیزی را جستجو می کنیم، تبلیغات را پخش می کنند.

استفاده از تلفن همراه بسیار زیاد است و ارقام فقط در حال افزایش هستند.

5.44 میلیارد کاربر تلفن همراه در سراسر جهان، 5.16 میلیارد کاربر اینترنت و 4.76 میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی وجود دارد.

علاوه بر این، دستگاه های متصل به اینترنت همچنان در حال افزایش هستند در حالی که تبلیغات چاپی کاهش می یابد.

آمار گویای همه چیز است.

بازاریابی دیجیتال برای ارائه محصول یا خدمات شما در مقابل مشتریان ضروری است. مشتریان شما آنلاین هستند و شما نیز باید آنجا باشید.

و به این فکر نکنید که بازاریابی دیجیتال فقط برای شرکت های بزرگ است.

حتی کوچکترین فروشگاه های محلی نیز می توانند از نوعی تبلیغات آنلاین بهره مند شوند. بر اساس نظرسنجی  43 درصد از مردم قبل از بازدید از یک فروشگاه فیزیکی، در گوشی هوشمند خود جستجوی محلی انجام می دهند.

همه اینها، و هنوز به برخی از عالی‌ترین جنبه‌های بازاریابی دیجیتال نپرداخته‌ایم. آن موارد عبارتند از:

دسترسی به داده های بیشتری را فراهم می کند: شما به تجزیه و تحلیل های حیاتی در مورد مشتریان خود، نحوه هدایت چرخه خرید و آنچه می خواهند دسترسی دارید. می‌توانید از این داده‌ها برای تجزیه و تحلیل آنچه که کار می‌کند و نه استفاده کنید و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

به شما کمک می کند تا به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید: بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد نسبت به روش های بازاریابی سنتی به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر میلیاردها کاربر فعال دارند و تبلیغات می‌تواند به شما کمک کند تا جمعیت‌شناسی را هدف قرار دهید. تا سال 2027، کاربران شبکه های اجتماعی به حدود شش میلیارد نفر خواهند رسید. بنابراین، این پلتفرمی است که نمی توانید نادیده بگیرید.

مقرون به صرفه است: بازاریابی دیجیتال نسبت به روش های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا چاپی مقرون به صرفه تر است. با بازاریابی دیجیتال، می توانید کمپین های بسیار هدفمند با بازگشت سرمایه (ROI) بهتر برای کسب و کار خود ایجاد کنید و به اهداف خود برسید.

تعامل بیشتری را فراهم می کند: می توانید از ایمیل، رسانه های اجتماعی و تاکتیک های بازاریابی محتوا استفاده کنید تا مخاطبان خود را درگیر و علاقه مند به محصولات و خدمات خود نگه دارید. به عنوان مثال، ایجاد یک وبلاگ با محتوای ارزشمند در وب سایت شما می تواند بازدیدکنندگان را جذب کند و احتمال خرید آنها را افزایش دهد. طبق HubSpot، 56 درصد از افرادی که یک پست وبلاگ را می خوانند، به خرید ادامه می دهند.

نتایج قابل اندازه گیری ارائه می دهد: می توانید از ابزارهایی مانند Ubersuggest و Google Analytics برای تجزیه و تحلیل ترافیک وب، نرخ تبدیل و سایر معیارها برای مشاهده عملکرد کمپین های خود استفاده کنید.

به کسب و کار شما کمک می کند رقابتی بماند: رقبای شما احتمالاً از بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به مخاطبان هدف خود استفاده می کنند، بنابراین شما نمی خواهید از آن عقب بمانید. به عنوان مثال، بازاریابی ایمیلی بالاترین بازگشت سرمایه را در مقایسه با سایر استراتژی های بازاریابی دیجیتال ارائه می دهد.

با استفاده از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ، می توانید دید خود را بهبود ببخشید، با مخاطبان هدف خود درگیر شوید و درآمد کسب و کار خود را افزایش دهید.

مروری بر بازاریابی دیجیتال آنلاین:

دو رکن اصلی بازاریابی دیجیتال آنلاین و آفلاین هستند. من در مورد هر دو بحث خواهم کرد، با تمرکز اصلی بر بازاریابی آنلاین. اجازه دهید قبل از تقسیم هر بخش، با دسته بندی های اصلی بازاریابی آنلاین شروع کنیم:

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی محتوا

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)

بازاریابی وابسته

بازاریابی ایمیلی

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO):

بهینه سازی موتور جستجو به معنای بهینه سازی وب سایت و محتوای خود برای عملکرد بهتر در موتورهای جستجو است. یک استراتژی سئوی ساختار یافته شامل موارد زیر است:

تحقیق کلمات کلیدی

تولید محتوا با کیفیت

افزایش تجربه کاربر از طریق افزایش سرعت صفحه

تجزیه و تحلیل را نظارت کنید تا ببینید چه چیزی کار می کند

این دید و رتبه صفحه شما را افزایش می دهد و بازدیدکنندگان بیشتری را به صفحات شما می برد که (امیدواریم) تبدیل به تبدیل های بیشتری شود.

سئو یک رویکرد ارگانیک است که بازدیدکنندگانی را که فعالانه به دنبال محصول/خدمت شما هستند جذب می کند، اما کار کردن به زمان نیاز دارد. احتمالاً چند ماه طول می کشد تا نتایج را ببینید، اما صبر و ثبات می تواند نتایج فوق العاده ای به همراه داشته باشد.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM):

انتظار می رود صنعت تبلیغات دیجیتال تا پایان سال 2023 به 272 میلیارد برسد، فقط در بازاریابی موتورهای جستجو در ایالات متحده به تبلیغ یک وب سایت از طریق تبلیغات پولی اشاره دارد. محبوب ترین شکل SEM تبلیغات پرداخت به ازای کلیک است، مانند انواع تبلیغاتی که در گوگل، فیس بوک و سایر سایت های رسانه های اجتماعی می بینید.

با SEM، بازاریابان کلمات کلیدی مورد نظر خود را انتخاب می کنند و سپس برای آنها پیشنهاد می دهند. زمانی که جستجوگر کلمه کلیدی منطبق را وارد می کند، تبلیغات PPC بالاترین قیمت پیشنهادی در نتایج جستجو ظاهر می شود. تبلیغ‌کنندگان فقط زمانی پرداخت می‌کنند که کسی کلیک کند.

مزیت اصلی بازاریابی موتورهای جستجو این است که نتایج سریع تری از تبلیغات خود نسبت به سئو دریافت خواهید کرد. با این حال، این می تواند پرهزینه باشد، به خصوص اگر یک استراتژی خوب اندیشیده شده در پشت آن نداشته باشید.

بازاریابی محتوا:

ست گودین زمانی گفت: "بازاریابی دیگر به چیزهایی نیست که شما می سازید، بلکه داستان هایی است که می گویید."

این بازاریابی محتوا به طور خلاصه است.

با ایجاد منظم محتوای با کیفیت و با ارزش، می توانید اعتماد ایجاد کنید، اقتدار ایجاد کنید و تعامل را افزایش دهید. محتوای شما می تواند به اشکال مختلفی باشد، مانند:

پست های وبلاگ

مقالات طولانی

بازاریابی ویدئویی و ایمیلی

اینفوگرافیک

بازاریابی محتوا به جای اتخاذ رویکرد فروش مستقیم، به آموزش، سرگرمی و یا رفع مشکلات مصرف کنندگان می پردازد. با گذشت زمان، این ارتباط بین یک برند و مخاطبانش ایجاد می‌کند و احتمال خرید آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بازاریابی محتوا به لطف جریان منظم محتوای تازه، اعتماد ایجاد می کند، تعامل را افزایش می دهد و به سئو کمک می کند. در یک نظرسنجی اخیر توسط موسسه بازاریابی محتوا، 75 درصد از پاسخ دهندگان گفتند بازاریابی محتوا برای ایجاد اعتماد و آگاهی به برند بسیار مهم است.

از جنبه منفی، بازاریابی محتوا زمان بر و یک استراتژی بلند مدت است.

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM):

این استراتژی بازاریابی دیجیتال از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای دستیابی به مخاطبان هدف، ایجاد آگاهی از برند و ارتقای محصولات یا خدمات استفاده می کند. انتشار منظم محتوا می تواند باعث افزایش ترافیک وب سایت، ایجاد روابط با مشتری و افزایش فروش شود.

بازاریابی رسانه های اجتماعی با انتخاب پلت فرم مناسب برای مخاطبان شما، ایجاد محتوایی که با آنها طنین انداز می شود و تعامل با مشتریان احتمالی از طریق پاسخ به نظرات و به اشتراک گذاری محتوای مفید شروع می شود.

همچنین می‌توانید از تبلیغات پولی در رسانه‌های اجتماعی برای هدف قرار دادن بهتر کاربران بسته به جمعیت، علایق و رفتار آنها استفاده کنید.

مزیت اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی، پایگاه وسیع مخاطب است که به شما کمک می کند تا برند شما را در مقابل مخاطبان جهانی قرار دهید. همچنین، می‌توانید از داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید برای هدف‌یابی دقیق‌تر و شخصی‌سازی شده استفاده کنید.

با این حال، ممکن است به دلیل حجم زیاد محتوای موجود در پلتفرم، به سختی در پلتفرم متمایز شوید، و به یک پلتفرم شخص ثالث و هرگونه تغییر در الگوریتم‌ها یا خط‌مشی‌های آن وابسته هستید.

بازاریابی وابسته:

اگر می‌خواهید مخاطبان بیشتری را جذب کنید، بازاریابی وابسته را در نظر بگیرید.

وقتی از این تاکتیک دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنید، به دیگران اجازه می‌دهید تا محصولات شما را از طریق یک پیوند ردیابی منحصر به فرد در ازای دریافت کمیسیون در هنگام فروش، تبلیغ کنند.

بازاریابان وابسته پیوندهای خود را از طریق لیست های پستی، محتوای وب سایت، یوتیوب و هر پلتفرم بازاریابی آنلاین دیگری که دارند تبلیغ می کنند. زمانی که خریدار بر روی پیوند وابسته کلیک می کند و خرید را تکمیل می کند، بازاریاب مقداری پول به دست می آورد.

بازاریابی وابسته به محصولات/خدمات شما دسترسی بسیار وسیع تری می دهد و مقرون به صرفه است. از جنبه منفی، مدیریت طرح های وابسته چالش برانگیز است، به خصوص اگر تعداد زیادی شرکت وابسته دارید و خطر کلاهبرداری وجود دارد.

بازاریابی ایمیلی:

این یکی از محبوب ترین و موثرترین اشکال بازاریابی دیجیتال است.

این کار با تشویق کاربران به ثبت نام در لیست های پستی از طریق مگنت های سرب، وب سایت ها یا فرم های انتخابی کار می کند. خریداران همچنین ممکن است هنگام خرید یک محصول یا خدمات برای یک خبرنامه ثبت نام کنند.

هنگامی که یک کسب و کار لیست بزرگی از آدرس های ایمیل ایجاد کرده است، می تواند شروع به ارسال ایمیل های هدفمند و بخش بندی (ارسال ایمیل های خاص به گروه های کوچکتر) برای نتایج بهتر کند.

ایمیل مارکتینگ امکان هدف گذاری و شخصی سازی بهتر را فراهم می کند و معیارهای قابل اندازه گیری را برای کار در اختیار شما قرار می دهد.

بزرگترین نقطه ضعف بازاریابی ایمیلی، مطابقت قانونی و اطمینان از اینکه استفاده شما از ایمیل با قانون CAN-SPAM و مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR) مطابقت دارد، است.

مروری بر بازاریابی دیجیتال آفلاین:

همانطور که از نام آن پیداست، بازاریابی دیجیتال آفلاین به دور از اینترنت انجام می شود. هنوز از دستگاه های دیجیتالی مانند تلفن همراه، رادیو و تلویزیون استفاده می کند.

بازاریابان مدرن می توانند از بازاریابی دیجیتال آفلاین در کنار کانال های آنلاین خود استفاده کنند. برخی از رایج ترین استراتژی ها عبارتند از بازاریابی پیامکی و کدهای QR.

بازاریابی پیامکی:

تقریباً همه این روزها یک تلفن همراه دارند، که توضیح می دهد که چرا بازاریابی پیامکی بسیار محبوب است.

آیا می‌دانستید ۹۰ درصد مردم ترجیح می‌دهند به جای تماس تلفنی از کسب‌وکارها پیامک دریافت کنند؟ چرا؟ زیرا راحت است و به وقت مشتریان شما احترام می گذارد. همچنین به این معنی است که می توانید از فرصت های زیادی برای پیشنهادات بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید.

با نرخ باز شدن 98 درصد، یک پیام متنی تقریباً قابل خواندن است. مشتریان نیز مشتاق خواندن آنها هستند، با 90 درصد باز کردن متون در عرض سه دقیقه.

در حالی که ابتدا باید مجوز دریافت کنید، به عنوان مثال، با ارسال یک کلمه خاص به یک شماره تلفن از مشتریان خود، چندین ارائه دهنده بازاریابی متنی را در مقیاس بزرگ ارائه می دهند.

راه های مختلفی برای استفاده از بازاریابی پیامکی وجود دارد:

معاملات ویژه، کوپن‌ها و تخفیف‌ها برای رستوران‌ها عالی هستند تا مشتریان بیشتری جذب کنند و گردش‌ها را به افراد عادی تبدیل کنند. برای مثال، برند پوشاک Monsoon از قدرت بازاریابی پیامکی استقبال کرد و با ارائه تخفیف‌ها، فروش آنلاین را تا 10 درصد افزایش داد:

استفاده از یادآورهای متنی به عنوان خدمات مشتری می تواند بازاریابی تلفن همراه شما را افزایش دهد. به عنوان مثال، بسیاری از داروخانه ها به مشتریان هشدار می دهند که نسخه های آنها برای تحویل گرفتن آماده شود.

گزینه دیگر یک برنامه وفاداری است که در آن قراردادها و هدایای ویژه مشتریان شرکت کننده را پیامک می کنید.

کدهای QR:

کدهای QR بارکدهایی هستند که کاربران را به یک صفحه وب یا برنامه هدایت می کنند.

این یکی، برای مثال، برای صفحه اصلی انگلیسی ویکی پدیا است.

زمانی برنامه خاصی را برای استفاده از کدهای QR دانلود می‌کردید، اما اکنون تنها چیزی که نیاز دارید دوربین گوشی هوشمند خود برای اسکن و باز کردن یک سایت است.

برندها می توانند از کدهای QR برای ارائه تبلیغات، ارسال کاربران به یک ویدیو یا ترکیب با سایر اشکال بازاریابی آفلاین پیشرفته استفاده کنند. حتی می‌توانید از هوش مصنوعی برای تبدیل کدهای QR به هنرهای کاربردی  در کمپین های  اخیر استفاده کنید.

ab

4 گام برای ایجاد استراتژی دیجیتال مارکتینگ:

چه یک کسب و کار تاسیس شده باشید و چه یک استارت آپ کوچک، اتلاف وقت و پول در کمپین های بازاریابی یک ترس رایج از برند است. یک استراتژی بازاریابی دیجیتال خوب اجرا شده برای کمک به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی و رشد کسب و کارتان مورد نیاز است.

اگر هرگز یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد نکرده باشید، این روند می تواند کمی ترسناک به نظر برسد. خوشبختانه، تنها چهار مرحله کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشت.

بیایید هر یک را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار دهیم.

1. مخاطب خود را تحقیق و درک کنید:

قبل از ورود به استراتژی بازاریابی دیجیتال، بیایید مدتی را صرف باز کردن مفهوم مخاطبان هدف کنیم. این اینفوگرافیک از ژورنال موتور جستجو، تفاوت بین بازار هدف، مخاطبان هدف و شخصیت هدف شما را توضیح می دهد.

اینفوگرافیک بازار هدف، مخاطبان هدف و شخصیت های هدف را توصیف می کند

به طور معمول، شما مخاطبان را با نقاط داده خاص، مانند:

جنسیت

سن

آموزش و پرورش

قدرت خرید

مکان

این دقت به شما این امکان را می‌دهد که بودجه تبلیغاتی خود را با بازاریابی برای افرادی که احتمالاً محصول یا خدمات شما را خریداری می‌کنند، به طور مؤثر خرج کنید.

البته، این ما را به چالش برانگیزترین جنبه هدف گذاری سوق می دهد: تعریف درست مخاطبان. با این حال غرق نشوید. در عوض، این نکات را دنبال کنید تا به مشتریان ایده آل خود برسید.

با تجزیه و تحلیل بازار خود شروع کنید. از خود بپرسید:

آیا در یک بازار تثبیت شده فعالیت می کنید یا یک بازار در حال توسعه؟

آیا صنعت شما جریان اصلی است؟

رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟

کدام نوع محتوا برای آنها خوب است؟

پس از تعریف بازار خود، در مورد نوع مشتری که به دنبال آن هستید فکر کنید.

با یک ایده کلی از مشتری ایده آل خود شروع کنید، سپس از نقاط داده برای محدود کردن مخاطبان خود استفاده کنید. به عنوان مثال، یک مخاطب هدف احتمالی برای محصول شما ممکن است مردان 25 تا 35 ساله ساکن کلرادو با درآمد ماهانه 4000 تا 6000 دلار باشند.

در نهایت، محبوب ترین وبلاگ ها را در صنعت خود، فروشگاه های تجارت الکترونیکی که در آنها خرید می کنند و ویدیوهای یوتیوبی که تماشا می کنند، بیابید.

ردیابی این اطلاعات به شما بینشی در مورد آنچه که آنها دوست دارند مصرف کنند، می دهد، و ایجاد محتوا و اطلاع رسانی را به طور قابل توجهی آسان تر می کند. از ابزارهایی مانند BuzzSumo یا AnswerThePublic برای اطلاع از محتوای پرطرفدار و برای شنیدن اجتماعی برای دریافت ایده های محتوا برای مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

2. اهداف استراتژی بازاریابی دیجیتال و KPI را تعیین کنید:

هنگام بحث در مورد راه‌حل‌ها/گزینه‌های بازاریابی دیجیتال احتمالی متوجه روندی شده‌ام: بازاریابان اغلب مفهوم هدف‌گذاری را نادیده می‌گیرند. این مایه شرمساری است زیرا یک برنامه بازاریابی کاملاً تعریف شده می تواند برند شما را قدرتمند کند.

به عنوان مثال، این تصاویر از Moosend استراتژی های متعددی را که می توانید در برنامه بازاریابی خود بگنجانید، شرح می دهد.

داشتن اهداف تضمین می کند که نظارت و به روز رسانی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما آسان است، اما باید برنامه بازاریابی خود را به درستی تنظیم کنید.

وقتی یک فرد معمولی به هدف گذاری فکر می کند، تمایل به اهداف کیفی دارد. به عنوان مثال، بهبود تصویر برند یا افزایش جایگاه برند خود در صنعت خود.

با این حال، با این نوع اهداف مشکلی وجود دارد، زیرا اندازه گیری آنها به شدت چالش برانگیز است. در عوض، بهتر است روی اهداف کمی تمرکز کنید.

در اینجا یک مثال آورده شده است: برند A می خواهد درک مشتری را بهبود بخشد. با این حال، پس از صرف مبلغ قابل توجهی برای تبلیغات و تبلیغات، نمی‌دانیم چرا ترافیک زیادی دریافت می‌کنند یا چه میزان ترافیک منجر به تبدیل شده است.

در مقابل، برند B می خواست در شش ماه آینده، تبدیل محصول کلیدی X خود را پنج درصد افزایش دهد. برای هر هدف انتزاعی نقاط عطف ملموسی ایجاد کرده است که می تواند به راحتی آنها را اندازه گیری و آزمایش کند تا کمپین بازاریابی خود را بهبود بخشد.

با ایجاد اهداف روشن و قابل اندازه گیری و شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد، برندها می توانند آزمایش و رشد طولانی مدت را ممکن سازند.

3. استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را ایجاد کنید:

اکنون که اصول اولیه را پوشش دادیم، زمان ایجاد و پیاده سازی راه حل های بازاریابی دیجیتال مناسب است که به ساخت برند شما کمک می کند.

این بدان معناست که تعیین کنید روی کدام کانال بازاریابی دیجیتال تمرکز کنید.

اگر این مرحله شما را تحت فشار قرار می دهد، شما تنها نیستید. یکی از دلایلی که این تصمیم می تواند بسیار ترسناک به نظر برسد، ترس از سرمایه گذاری در کانالی است که کار نمی کند.

خوشبختانه، چارچوب ما برای استراتژی های بازاریابی دیجیتال این خطر را به طور چشمگیری به حداقل می رساند. با کمپین های کوچک و متمرکز، برندها می توانند اثربخشی کانال را بدون صرف هزاران دلار پیگیری کنند.

آیا به عنوان مثال به تبلیغات پولی رسانه های اجتماعی علاقه مند هستید؟ یک هدف تعیین کنید، یک فشار بازاریابی کوچک را اجرا کنید و تجزیه و تحلیل کنید که تبلیغات فیس بوک چقدر برای برند شما ارزشمند است. سپس، می‌توانید از این داده‌ها برای پیش‌بینی اینکه کمپین‌های آتی در آن کانال چقدر مؤثر خواهند بود، استفاده کنید.

این رویکرد به شما امکان می‌دهد تا نقاط داده مرتبط را جمع‌آوری کنید و درک واضحی از اینکه کدام کانال‌ها با مخاطبان شما طنین‌انداز می‌شوند، ایجاد کنید و شما را قادر می‌سازد کمپین‌های بازاریابی موفقی ایجاد کنید.

4. به بهبود ادامه دهید:

بسیاری از برندها با وجود جمع آوری داده های مناسب، با دستیابی به رشد بلندمدت مبارزه می کنند. تبدیل داده ها به کمپین بازاریابی سه ماهه آینده به دلیل مسائلی مانند:

داده های بیش از حد منجر به سردرگمی می شود

ندانستن کدام مشکلات نیاز به رفع دارد

عدم درک کامل مخاطب

بودجه بازاریابی محدود

تعیین اهداف واضح و ملموس و ردیابی نتایج می‌تواند فرآیند را ساده‌تر کند، با این حال برخی از برندها برای درک ایده رشد بلندمدت و آنچه که مستلزم آن است به کمک نیاز دارند. رشد همیشه خطی نیست. آزمایش برای شناسایی اجزای موفق ضروری است.

با هر گسترش جدید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود، بخش هایی را شناسایی خواهید کرد که کار می کنند و نه. برندهای باهوش این را درک می کنند و خود را متعهد به ترویج رشد بلندمدت کسب و کار می کنند. برای مثال، آن‌ها آخرین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنند، جدیدترین کانال‌های بازاریابی را امتحان می‌کنند و غیره تا زمانی که موفقیت را ببینند.

هدف یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامد، اجتناب از برخورد به کانال و امید به رشد سریع است، اما در عوض جمع‌آوری داده‌های ارزشمند و توسعه یک برنامه بلندمدت و پایدار برای موفقیت مستمر است.

ac

آینده دیجیتال مارکتینگ:

پلتفرم‌ها، ابزارها و تکنیک‌های جدید همچنان در حال ظهور هستند و به بازاریابان فرصت‌های بیشتری برای ارتباط با مخاطبان هدف خود می‌دهند.

از داده‌های بزرگ و بلاک چین گرفته تا هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، آینده بازاریابی دیجیتال به بازاریابان دیجیتال اجازه می‌دهد تا شخصی‌سازی را افزایش دهند و به روش‌های جدیدی به مشتریان دست یابند.

هوش مصنوعی:

شما نمی توانید ظهور هوش مصنوعی (AI) را از دست بدهید، اما برای بازاریابی دیجیتال چه معنایی دارد؟ به گفته گلدمن ساکس، هوش مصنوعی می تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را تقریباً 7 تریلیون دلار افزایش دهد.

چشمگیر به نظر می رسد، درست است؟

برندهای جهانی مانند آمازون، نایک و استارباکس در حال حاضر از هوش مصنوعی در استراتژی بازاریابی خود استفاده می کنند. این فناوری تقریباً در تمام سطوح یک مدل کسب و کار موج می زند و مزایایی را برای موارد زیر فراهم می کند:

بهره وری و بهره وری

تجربه مشتری پیشرفته

تصمیم گیری هوشمندانه تر

کاهش هزینه

نوآوری و مزیت رقابتی

ابزارهایی مانند ChatGPT برای ترسیم پیش نویس ها و بهینه سازی محتوا با کلمات کلیدی عالی هستند و بله، می تواند متن بنویسد. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به ایجاد ویدیو، افزایش شخصی‌سازی و تقسیم‌بندی کمک کند.

بدون شک، هوش مصنوعی به اندازه کافی قدرتمند است تا بازاریابی دیجیتال شما را کارآمدتر کند، اما بدون محدودیت نیست.

چرا این را می گویم؟ زیرا بازاریابی بر احساسات متکی است. می‌دانید، نوع تبلیغاتی که در دل شما نقش بسته است. یا آن‌هایی که باعث می‌شوند بخواهید با عجله بیرون بروید و هر از گاهی چیزی بخرید. هوش مصنوعی نمی تواند این کار را انجام دهد. با این حال.

واقعیت افزوده:

فناوری دیگری که بازاریابی دیجیتال را متحول می کند واقعیت افزوده یا AR است. طبق گفته Think with Google، بیش از یک سوم نسل Z تا سال 2025 با استفاده از AR خرید خواهند کرد.

تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از AR برای موارد زیر استفاده کنند:

تبلیغات تعاملی ایجاد کنید، به مصرف کنندگان اجازه می دهد با اشیاء مجازی تعامل داشته باشند، بازی کنند یا با استفاده از برنامه های دارای AR به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

با استفاده از آزمایش‌های مجازی برای بهبود تجربه خرید، تجسم محصول را بهبود بخشید.

بازاریابی مبتنی بر مکان را با استفاده از فناوری GPS و AR ارائه دهید تا اطلاعات شخصی‌سازی شده را بر اساس موقعیت مکانی به کاربران ارائه دهد.

داستان سرایی برند را با استفاده از تجربیات واقعیت افزوده که محصولات یا برند آنها را از طریق روایت‌های فراگیر یا محتوای پشت صحنه زنده می‌کند، تقویت کنید.

یکی از روش‌های محبوب استفاده از واقعیت افزوده، برنامه‌های آزمایشی مجازی است که خریداران می‌توانند به صورت مجازی کالاها را امتحان کنند و ببینند که آیا آنها را قبل از خرید مناسب هستند یا خیر.

این می تواند تعامل مشتری را افزایش دهد، آگاهی از برند را افزایش دهد و به طور بالقوه باعث فروش بیشتر شود.

این فناوری ها همچنین معیارهای جدیدی را برای اندازه گیری به بازاریابان دیجیتال ارائه می دهند. همانطور که Magan McDowell، سردبیر ارشد نوآوری در Vogue Business، توضیح می دهد، برندها در حال اندازه گیری هستند:

چند نفر از تجربه آزمایشی استفاده می کنند

زمان صرف شده با استفاده از AR

تاثیر بر تمایل به برند

احتمال بازگشت مشتریان برای تجربه

AR و VR همچنین به طور فزاینده‌ای در رسانه‌های اجتماعی برای افزایش شخصی‌سازی و کمپین‌های بازاریابی مناسب با استفاده از داده‌های ارزشمند مانند رفتار کاربر استفاده می‌شوند.

همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ

اکنون که درک محکمی از نکات و نکات استراتژی های دیجیتال مارکتینگ دارید و می دانید بازاریابی دیجیتال چیست، وقت آن است که کار با یک آژانس دیجیتال را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آنها چه کاری می توانند برای تجارت شما انجام دهند.

اگر نمی‌خواهید این کار را به تنهایی انجام دهید، یک آژانس بازاریابی دیجیتال می‌تواند راه‌حل‌های مناسب بازاریابی دیجیتال را برای مشکلات شما تعیین کند. برای مثال، ممکن است بخواهید یک کمپین آنلاین مقرون‌به‌صرفه اما مؤثر با هدف قرار دادن گروه‌های مشتریان بزرگ بسازید. در این مثال، یک آژانس می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد پلتفرم رسانه اجتماعی ایده‌آل تصمیم بگیرید و کمپینی ایجاد کنید که با مخاطب هدف شما طنین‌انداز شود.

در اینجا چند مزیت دیگر برای کار با آژانس دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:

شما از تخصص عمیق‌تری بهره می‌برید: آژانس‌های بازاریابی دیجیتال به دلیل تخصص و تجربه با مشتریان متعدد، در نقش‌ها یا صنایع خاص تخصص دارند. هنگام استخدام یک آژانس، به تیمی با مهارت‌ها و شبکه‌های متنوع دسترسی پیدا می‌کنید که به انعطاف‌پذیری و دیدگاه‌های بیشتری اجازه می‌دهد.

مقیاس پذیری در حین رشد: گسترش کسب و کار می تواند چالش هایی را در یافتن استعدادهای مناسب و به دست آوردن مشتریان جدید ایجاد کند. کار با یک آژانس بازاریابی دیجیتال می تواند به رفع هر دوی این چالش ها کمک کند.

یک شریک اختصاصی: کار با یک آژانس بازاریابی در مقابل استخدام یک کارمند پویایی های متفاوتی را ارائه می دهد. یک کارمند زنجیره فرماندهی خود را درک می کند و احتمالاً ورودی استراتژیک را ارائه نمی دهد مگر اینکه در مدیریت ارشد باشد.

چگونه آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب را انتخاب کنیم

مطمئن نیستید که در یک آژانس بازاریابی دیجیتال به دنبال چه چیزی باشید یا کدام راه حل های بازاریابی دیجیتال ممکن است برای شما مفید باشد؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا انتخاب های خود را محدود کنید.

اهداف و نتایج دلخواه خود را بشناسید: زمانی که بدانید می‌خواهید به چه چیزی برسید، پیدا کردن بهترین آژانس متناسب با نیازهایتان آسان‌تر است.

به دنبال یک مجموعه یا لیست قابل توجهی از مشتریان قبلی باشید: آژانس های بازاریابی دیجیتال حرفه ای به افرادی که با آنها کار می کنند و کارشان افتخار می کنند. علاوه بر این، آنها معمولاً مشارکت های خود را در وب سایت خود برای دیدن جهانیان به نمایش می گذارند.

اعضای تیم باتجربه و متخصص را بیابید: مطمئن شوید آژانسی که استخدام می‌کنید دارای اعضای تیم مناسب متناسب با پروژه شما است. در گوگل جستجو کنید، توصیه بخواهید یا لینکدین را جستجو کنید.

به دنبال اثبات اجتماعی و شهرت صنعتی قوی باشید: اثبات اجتماعی، مانند توصیفات و بررسی‌های قبلی مشتریان، می‌تواند بینش عمیقی در مورد چگونگی کار با یک آژانس خاص به شما بدهد.

ببینید آیا ارزش‌های اصلی و فرهنگ شرکت مشابهی دارید: کار با یک آژانس بازاریابی دیجیتال که برای چیزهای مشابه ارزش قائل است و در یک محیط مشابه فعالیت می‌کند، بسیار مهم است. انجام این کار به آژانس کمک می کند تا با تیم شما هماهنگ شود.

به طراحی وب سایت نگاه کنید: بهترین بازاریابان دیجیتال می دانند که یک وب سایت خوب طراحی شده چقدر ضروری است. اگر آنها پروژه های داخلی را به خوبی اجرا نمی کنند، چرا انتظار دارید که چیز بهتری برای شما ارائه دهند؟

اطمینان حاصل کنید که آنها وعده های عجیب و غریب نمی دهند: نوع نتایجی که یک آژانس در وب سایت خود وعده می دهد به شدت نشان می دهد که چقدر این صنعت را درک می کند. به عنوان مثال، هر کسی که ادعا می کند شما را به سرعت در رتبه اول گوگل ردیابی می کند، نمی داند که سئو یک استراتژی بازاریابی بلند مدت و کوتاه مدت است. یا اینکه نگهداری آن مستلزم کار مداوم است.

آیا تماس با آنها آسان است؟ پیمایش در یک وب سایت نباید مانند یک پیچ و خم به نظر برسد. بهترین آژانس های دیجیتال مارکتینگ با ارائه یک فراخوان شفاف، تماس با مشتریان بالقوه را ساده می کنند.

 

از شراکت خود بیشترین بهره را ببرید

هنگامی که آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب را پیدا کردید، می توانید چندین کار را به عنوان مشتری انجام دهید تا نتایج خود را به حداکثر برسانید و بیشترین بهره را از شراکت استراتژیک خود ببرید.

انجام کارهای زیر به ایجاد زمینه برای همکاری موثر و موفق در هر مرحله پروژه کمک می کند.

تیم خود را آماده کنید و تکالیف خود را انجام دهید: داشتن همه در یک صفحه ضروری است. با تیم خود ملاقات کنید و آنها را از میزان پروژه یا مشارکت جدید خود مطلع کنید و زمان زیادی برای آماده شدن برای آن دارید.

دامنه، فرآیند و جدول زمانی را درک کنید: قبل از شروع پروژه، اطمینان حاصل کنید که همه ذینفعان قبل از حرکت به جلو در مورد اندازه و جدول زمانی توافق دارند. اما، باز هم، این کار به همان اندازه که کار آژانس شماست.

برای همکاری آماده شوید: بهترین پروژه های دیجیتال مارکتینگ بسیار مشارکتی هستند. علاوه بر این، نظرات، نظرات و ایده‌های شما به پیشبرد پروژه در جهت درست برای مطابقت با نتایج دلخواه شما کمک می‌کند.

برای از دست دادن کنترل آماده باشید: شما آژانس را برای تخصصش استخدام کردید. این به این معنی است که کنترل کاملی بر جنبه‌های خاصی از پروژه به آن‌ها بدهید تا به آن‌ها اجازه دهید بهترین کار را انجام دهند. همچنین مهم است که به آنچه آنها می گویند گوش دهید.

سوال بپرسید: اگر هرگز با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ کار نکرده اید، چیزهای جدید زیادی خواهید دید و تجربه خواهید کرد. اگر مطمئن نیستید که چرا آژانس چیزی را پیشنهاد می کند، بهترین کار این است که سؤال کنید.

سوالات متداول:

کسب‌وکارها چگونه موفقیت تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود را اندازه‌گیری می‌کنند؟

کسب‌وکارها موفقیت بازاریابی دیجیتال خود را با نظارت بر معیارهایی مانند ترافیک وب‌سایت، تعامل با رسانه‌های اجتماعی و نرخ تبدیل اندازه‌گیری می‌کنند. با تجزیه و تحلیل داده ها، آنها می توانند ببینند که آیا طرح بازاریابی دیجیتال آنها تعامل، تبدیل و مشتریان تکراری بیشتری را جذب می کند یا خیر.

برای این کار می توانید از ابزارهای رایگان مانند Google Analytics استفاده کنید.

چگونه کسب و کارها می توانند با بازاریابی دیجیتال شروع کنند و یک برنامه بازاریابی آنلاین موثر ایجاد کنند؟

هر طرح بازاریابی دیجیتال با اهداف روشن و درک مخاطب ایده آل شما شروع می شود. از آنجا، کسب و کارها می توانند از رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و تبلیغات آنلاین به عنوان پایه ای برای یک استراتژی موفق استفاده کنند.

هنگامی که داده های محکمی دارید، می توانید روی تاثیرگذارترین استراتژی ها تمرکز کنید.

ad

نتیجه گیری:

در حال حاضر، شما باید به طور کامل از بازاریابی دیجیتال و اینکه چگونه می تواند به پیشرفت کسب و کار شما در این چشم انداز رقابتی کمک کند، آگاهی کامل داشته باشید. اهداف یا بودجه شما هرچه که باشد، می‌توانید با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این راهنما، یک برنامه بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید و شروع به دستیابی به مخاطبان جدید کنید.

به یاد داشته باشید، دیجیتال مارکتینگ فرآیندی است که مستلزم یادگیری و بهینه سازی مداوم است. ابزارهای موجود و در حال ظهور را در آغوش بگیرید تا از منحنی جلوتر بمانید. و به نوآوری برای بهبود فرصت های تولید سرنخ و ایجاد تجربیات مشتری معنادار ادامه دهید.

دسته بندی مقالات

نظرات

Maryam

مرسی از سایت خوبتون 🙏🙏